8.11.11

OPCIÓ PRIMERA
TEXT I
- SÒCRATES: Els ulls, vaig fer jo, tu saps que, quan algú els dirigeix cap a objectes 1 de colors però que
2 la llum del dia no il·lumina sinó només la claror de la nit, semblen apagats i quasi ulls de cecs, com si la
3 vista no fos neta. Oi que ho saps?
4 - GLAUCÓ: I tant que ho sé, va dir.
5 -S: Però, em penso, quan són dirigits a objectes que el sol irradia, els ulls hi veuen clarament i la vista
6 torna a semblar neta.
7 - G: I doncs què?
8 - S: Doncs que això mateix passa amb l’ànima i la seva intel·ligència: allò que la veritat i l’essència
9 irradien, quan l’ànima hi posa els ulls, prou que li és intel·ligible i sembla, l’ànima, que té intel·ligència;
10 però quan mira cap a objectes mesclats de foscor, que neixen i moren, li sembla que entén, però coses
11 que li semblen, amb la intel·ligència apagada, opinions que canvien ara amunt adés avall; i així fa
12 l’efecte que no en té, d’intel·ligència.
13 - G: Sí que en fa l’efecte.
14 - S: Per tant, el que confereix veritat als objectes del coneixement i dóna a qui coneix la possibilitat de
15 fer-ho, ja pots ben dir que és la idea del bé, la qual, pensa que és causa, sí, del saber i de la veritat com a
16 objectes de coneixement; ara, tot i ser belles totes dues coses, el coneixement i la veritat, si consideres
17 que hi ha alguna cosa encara més bella, fas ben fet, l’encertes. El saber i la veritat, com en el cas de la
18 llum i la vista, creure’ls semblants al sol és fer ben fet, però considerar que són el sol no és ben fet; i,
19 així mateix, creure, tornant al saber i la veritat, que totes dues coses són semblants al bé, això és
20 correcte, però creure que són el bé, ni l’una ni l’altra, això no n’és. El bé és d’una tal manera que mereix
21 una més alta consideració.
(PLATÓ, La República, Llibre VI 508 c-509 a. Traducció de Carles Miralles).
QÜESTIONS:
1.- Sintetitza les idees del text mostrant en el teu resum l’estructura argumentativa o expositiva
desenvolupada per l’autor.
2.- Definix el terme “idea del bé”, partint de la informació oferta pel text, i completant-la amb el
coneixement que tingues de la filosofia de l’autor».
3.- Redacció: Dualismes ontològic i epistemològic en Plató.